Od jakiegoś czasu spotkać można się z informacjami na temat tego, że wyszukiwania głosowe ma być najpopularniejszą formą wyszukiwania oraz obsługiwania urządzeń mobilnych.
Kilka dni temu miejsce miała coroczna konferencja Google I/O dla deweloperów. Sundar Pichai, Google's CEO poinformował na niej, że na chwilę obecną około 20% ze wszystkich mobilnych wyszukań generowanych jest w oparciu o wyszukiwania głosowe.
Od kilku lat mamy do czynienia z coraz mocniejszym promowaniem i wykorzystywaniem wyszukiwania głosowego. Rozmowa ze smartfonem staje się coraz bardziej popularna i wygodna. SearchEngingeLand.com opublikowało wyniki ankiety, w której zapytano badanych o to, kiedy po raz pierwszy użyli wyszukiwania lub komendy głosowej w swoim urządzeniu mobilnym. Blisko połowa ankietowanych odpowiedziała, że zrobiło to w ciągu ostatnich 6 miesięcy, co świadczy o skoku popularności stosowania tej technologii wśród posiadaczy urządzeń mobilnych. Z pewnością sprzyja temu rozwój aplikacji jak: Siri, Cortana, Google Voice Search/Now, Viv, Amazon Alexa, and now i Google Home, które skutecznie uczą obsługi smartfonów głosem swoich użytkowników.
Ręczne wpisywanie skomplikowanych zapytań na smartfonie nie wchodzi w grę, a wyszukując cokolwiek zawsze staramy się robić to z wykorzystaniem kilku konkretnych słów. Wpisywanie długich wyrażeń jest po prostu niewygodne i męczące.Wyszukiwanie głosowe pozwala na szybkie i wygodne wprowadzenie zarówno prostych jak i rozbudowanych zapytań.
Ja sam korzystając z pomocy głosowego asystenta Google zauważam fakt, iż najczęściej zadaje mu dość rozbudowane pytania. Asystent przedstawia mi odpowiedzi (coraz częściej fragmenty rozszerzone) czy konkretne lokalizacje i usługi. Wygląda na to, że długie ogony i mocna optymalizacja lokalna zwiększy swoje znaczenie jeszcze bardziej.
Asystent Google jest świetnym systemem, który pozwala na sterowanie swoim telefonem, wyszukiwanie informacji czy uruchamianie konkretnych aplikacji Google za pomocą głosu. Wchodzi on w skład aplikacji Google Now, która potrafi analizować Twoje zachowania, nawyki i np. zaproponować Ci uruchomienie nawigacji w celu dojazdu do domu o godzinie, w której zazwyczaj kończysz pracę. Google Now to miejsce, w którym mamy mieć możliwość zarządzania całym swoim telefonem w prosty i wygodny sposób, a ona sama ma analizować nasze zachowania i nawyki, aby nam w tym jeszcze bardziej pomóc.
Asystent ma umożliwić Ci szybkie kupienie biletów na mecz, wyznaczenie trasy do domu czy załatwienie wybranej sprawy niezależnie od tego gdzie się znajdujesz. W przyszłości planowany jest jeszcze szerszy rozwój tej aplikacji, tak aby pozwalała np. na sterowanie ogrzewaniem w domu czy nawet nastawienia piekarnika.
Wróćmy jednak do asystenta głosowego Google. Jego aktywacja odbywa się poprzez wypowiedzenie słów „OK Google”. Po ich usłyszeniu telefon automatycznie uruchamia ekran nasłuchujący:
W zależności od modelu Twojego urządzenia oraz wersji Androida, aplikacja ta może działać z pewnymi ograniczeniami. W pełnej swojej okazałości „Ok Google” aktywuje asystenta nawet w przypadku kiedy telefon jest zablokowany i wygaszony. Co ciekawe,w niektórych modelach, głosowe sterowanie telefonem można ograniczyć np. tylko do swojego głosu.
Głównym założeniem asystenta jest umożliwienie wygodnego rozmawiania ze swoim telefonem. Na chwilę obecną pozwala on na szybkie i wygodne wyszukiwanie w Google, uruchamianie innych aplikacji Google czy np. ustawianie budzika poprzez wypowiedzenie „Obudź mnie o 9”.
To nie koniec, o to kolejna innowacja od Google. Google Allo jest to komunikator, który nie tylko pozwoli Ci na wygodne, szyfrowane i szybkie rozmowy ale również przeanalizuje Twoją rozmowę, jej kontekst oraz sam zaproponuje odpowiedzi i podpowiedzi mogące pomóc w rozmowie, rozmawiając np. o pizzy Allo podpowie miejsca, do których możemy się udać, aby ją zjeść. Google Duo ma być lżejszym odpowiednikiem Allo i służyć do szybkich i szyfrowanych rozmów jeden-do-jednego nawet w przypadku słabego połączenia internetowego. Funkcjonują w oparciu o numer telefonu i będą dostępne do pobrania tego lata.
Jak widać na zrzucie aplikacja jest wstanie przeanalizować treść rozmowy i zasugerować nam podpowiedzi lub nawet gotowe restauracje do wyboru!
Google bardzo mocno inwestuje w sztuczną inteligencję i rozwój inteligentnych aplikacji. Analizowanie naszej rozmowy w locie, sugerowanie podpowiedzi, tras powrotu do domu – OK! Tylko jak to ma się do naszej prywatności…
* Warto zwrócić uwagę na informację opublikowaną na konferencji, która mówi o wprowadzaniu przez Google Android Instant Apps – technologia, która pozwala na uruchamianie aplikacji bez potrzeby ich instalacji na urządzeniu mobilnym.
Źródło: http://googlepolska.blogspot.com/2016/05/io-2016-systemy-uczace-sie-ai-asystent.html
17 maja Google oficjalnie dodało zakładkę kart rozszerzonych (z ang. rich cards) do panelu Search Console,umożliwiając tym samym ich wdrażanie w serwisach internetowych przez webmasterów.
Karty rozszerzone są kolejnym poziomem mikrodanych korzystających z oznaczeń schema.org. Pozwalają one na oznaczenie treści dla robotów wyszukiwarek, co może przyczynić się do ich lepszej prezentacji w wynikach wyszukiwania. O to zrzut przedstawiający ewolucję wyników wyszukiwania dla karuzel w wynikach mobilnych. Zrzut przedstawia historię zmian od standardowych wyników po wyniki z kartami rozszerzonymi:
Karty rozszerzone pozwalają na lepszą prezentację treści niezależnie na wszystkich urządzeniach. Na chwilę obecną są one jednak wyświetlane tylko dla dwóch typów zapytań: przepisów i filmów w mobilnej wersji wyników Google.com. Większa liczba urządzeń oraz typów zostanie wprowadzona w niedalekiej przyszłości.
Jak widać na zrzucie, w kartach rozszerzonych prezentujących przepisy zrezygnowano zupełnie z opisów na rzecz dużych zdjęć produktów.
Nowa zakładka poświęcona kartom roszerzonym w Search Console pozwala na wygodne śledzenie statystyk indeksacji oraz poprawności wdrożenia tej funkcjonalności w serwisie.
Szczegółową dokumentację znaleźć można pod adresem: https://developers.google.com/search/docs/guides/search-features
Poprawność wdrożenia kart rozszerzonych sprawdzić można w narzędziu do testowania danych strukturalnych Google:https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/
Wszelką pomoc uzyskać można na forum webmasterów.
Źródło zdjęcia: Blog webmasterów Google
Sprawdzając w ostatnim czasie analizę ruchu dla stron AMP (AMP - Accelerated Mobile Pages / Przyspieszone strony mobilne), można było zauważyć duże wahania ruchu. Sytuacja ta została skomentowana przez Google, na forum Pomocy dla Webmasterów: zobacz tutaj. Tomo Taylor (Google) odpowiedział, że z powodu różnych czynników branych pod uwagę przy wyborze i ocenie witryn pojawiających się w "Top Stories", takie wahania ruchu na stronach są jak najbardziej możliwe i zasadne.
Wyniki wyświetlane w karuzeli informacji są stosunkowo świeże i pochodzą z 1-2 dni. Rzadko zdarza się, abyśmy mogli tam znaleźć starsze informacje, opublikowane sprzed kilku dni. Dlatego też istotne jest, by publikować ciekawe artykuły jak najczęściej, nie robiąc dużych przerw w publikacji na serwisach informacyjnych.
Jest to ponadto wyraźny sygnał ze strony Google, iż strony AMP będą coraz bardziej premiowane w wynikach wyszukiwarki, już nie tylko w standardowych wynikach, ale także w tzw. karuzeli wyników Google.
Źródło: http://www.thesempost.com
W ciągu ostatnich dni można zauważyć testy Google, polegające na zwiększeniu odstępów pomiędzy kolejnymi blokami w wynikach wyszukiwania. O to porównanie obu widoków.
Zwiększenie odstępów pomiędzy poszczególnymi blokami zwiększa nieznacznie obszar zajmowany przez linki sponsorowane i mapy, przesuwając naturalne wyniki wyszukiwania jeszcze niżej.
Jak widać na zdjęciu różnica nie jest duża, jednak może wpływać korzystnie na współczynnik kliknięć w reklamy ze względu na ich nieco większą powierzchnię.
Na oficjalnym profilu Google Adwords opublikowana została informacja o możliwości zapisania się na live stream wydarzenia, gdzie zaprezentowane zostanie demo nowego, odświeżonego panelu Google Adwords.
Google informowało już wcześniej o tym, że panel Google Adwords zostanie odświeżony i przebudowany. Głównym celem przebudowy panelu jest dostosowanie go do łatwej obsługi na wszystkich urządzeniach, w tym
wygodnemu zarządzaniu na urządzeniach mobilnych. Nowy panel został w całości oparty o Material Design, który z powodzeniem wdrożony został również w innych usługach Google. O to zrzut ekranu z panelu udostępniony na profilu Google Adwords:
Źródlo: https://plus.google.com ...
Wydarzenie fizycznie odbędzie się 24 maja w San Francisco. Na Live Stream zapisać można się tutaj.
Całość zostanie nagrana i udostępniona również na kanale YouTube.
Źródło: http://searchengineland.com
Z dniem wczorajszym Search Console doczekało się aktualizacji zakładki, która zawiera informacje o błędnym/poprawnym wdrożeniu AMP w serwisie.
Jeśli wdrażałeś w swoim serwisie AMP, powinieneś niezwłocznie zajrzeć do zakładki „Przyspieszone strony mobilne AMP” w Search Console. Błędna implementacja AMP w serwisie może prowadzić do ukrycia niektórych stron w wynikach wyszukiwania. Zakładka ta dostała sporą aktualizację danych i została przebudowana.
Niektóre z błędów zostały złączone w grupy, a samo narzędzie udostępnia teraz większą ilość danych oraz przedstawia je w znacznie czytelniejszy sposób. Najnowsza aktualizacja znacząco usprawnia proces wdrażania AMP i wyłapanie ewentualnych błędów.
AMP w Search Console znajdziesz tutaj.
Wszelką pomoc dot. AMP uzyskać można na forum webmasterów.
Szczegółowa dokumentacja dostępna jest na oficjalnej stronie projektu.
tel: 48.604 611 290
fax: (22) 376 29 27
email: kontakt@mizzo.pl
NIP 816 152 47 87
REGON: 147427055
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.