Podczas Google’s I/O conference, która miała miejsce 18-20 maja 2021, Google zaprezentowało nową technologię o nazwie Google Multitask Unified Model (MUM). MUM określany jest jako nowa technologia, a nie konkretny algorytm. Oznacza to, że w jej skład wchodzić może wiele mniejszych algorytmów, które wspólnie mają bardzo mocno wpłynąć na rozumienie zapytań i jakość wyników wyszukiwania.
Technologia MUM, podobnie jak algorytm BERT, oparta jest o "transformer architecture" i jest trenowana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego - w celu lepszego rozumienia zapytań oraz dostarczania jak najlepszej formy odpowiedzi na te zapytania. W swoim założeniu technologia ta ma być bardzo wydajna pod względem ilości zasobów, których potrzeba do jej uruchomienia oraz przetwarzania danych z jej wykorzystaniem. W praktyce - mniej zasobożerna technologia ma umożliwiać jej wysoce efektywne skalowanie (szerszy zakres działania i naukę na większej ilości danych). A im większa ilość danych wsadowych, tym lepsze efekty.
Z informacji jakich udzielił wiceprezes Google, Mum ma być trenowany na 75 językach i aż 1000 razy bardziej wydajny od algorytmu BERT. Ma więc działać globalnie, w dużo szerszym zakresie, a dodatkowo ma być w stanie łączyć wiele wątków związanych z danym zapytaniem i udzielać wysoce kompleksowych odpowiedzi. Według prezesa Google, jest to coś, czego nie ma oferować żadna inna wyszukiwarka na świecie.
Jako przykład zapytania, które MUM będzie wstanie precyzyjnie zrozumieć, a następnie kompleksowo odpowiedzieć, przedstawia się poniższe zdanie (w wolnym tłumaczeniu):
Podróżowałem po Mount Adams, a najbliższej jesieni chce podróżować po Mount Fuji, co powinienem zrobić, aby się przygotować do podróży i wspinaczki, co powinienem zrobić tak samo, a co inaczej niż na Mt. Adams?
Mam więc tutaj do czynienia z bardzo rozbudowanym pytaniem, które porusza wiele wątków i dotyczy różnic pomiędzy dwoma miejscami. Standardowo przerastałoby ono możliwości wyszukiwarki i wymagałoby od nas rozbicia tego zapytania na kilka. Czyli wyszukania pojedynczo, w różnych zapytaniach poszczególnych aspektów i tematów związanych z tą podróżą i wspinaczką:
- szlaki na Fuji,
- pogoda na Fuji,
- temperatura na Fuji,
- zmiany temperatur na Fuji,
- temperatura na Fuji nocą,
- opady na Fuji,
- opady na Fuji jesienią
- wspinaczka na Fuji,
- różnice we wspinaczce na górę Adams a górę Fuji.
- itd.
Chcesz zbudować widoczność w internecie?
To co ma zaoferować tutaj MUM, to dużo lepsze zrozumienie pytania, problemu, różnic i potrzeb wyszukującego. Finalnie MUM ma dostarczyć użytkownikowi nie tylko niezbędnych informacji na temat tych dwóch miejsc. Mum ma działać kompleksowo i wielowątkowo, to jest dostarczyć użytkownikowi odrazu informacji dotyczących różnic temperatur i ilości opadów jesienią na Fuzji, danych o ilości szlaków oraz sprzęcie niezbędnym do wspinaczki na Fuji, realnych różnic pomiędzy wspinaczką czy podróżą (co ma wpływać na sposób przygotowania się do podróży). Mamy mieć więc do czynienia z prawdziwym "potworem", który zrozumie co od niego chcemy :D. Finalnie MUM może wykorzystać bardzo mocno wpłynąć na formę Direct Answers, wysycając je jeszcze większą ilością informacji i wpływając na przyrost tych elementów w wynikach wyszukiwania.
MUM ma podchodzić kompleksowo i wielowątkowo do analizowania zapytania i zwracania odpowiedzi na to zapytania. Google nie podało oficjalnej daty wdrożenia tej technologii. Już teraz możemy zapoznać się z dość szczegółowymi analizami i przypuszczeniami, które dotyczą tego czym jest MUM i z jakimi algorytmami może się wiązać (np. tutaj i tutaj).
Nie wiemy, czy wdrożenie tej technologii będzie wiązać się z małą rewolucją wyników wyszukiwania - z zapowiedzi Google wynika iż będzie to naprawdę duża zmiana. Niezależnie od tego czy i kiedy, już teraz zdaje się, iż powinniśmy pracować jeszcze mocniej nad dostarczeniem contentu na swoją stronę :).
Zródło: seostation.pl