Wprowadzenie na stronę skutecznego SEO (ang.: search engine optimization) może wydawać się proste i szybkie. Pozornie wystarczy przygotować odpowiednio zredagowany content i zdobyć kliknięcia, a potem strona błyskawicznie się rozpędzi i będzie doskonale widoczna. Niestety skuteczna optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych nie jest tak łatwa jak mogłoby się wydawać. Warto wiedzieć jakich działań unikać, by nie zapędzić się w ślepą uliczkę.
Brak unikalnych treści
Pierwszym problemem, z którym można się spotkać, to brak unikalnych treści.Tworzenie takich wymaga sporych nakładów finansowych, których wielu przedsiębiorców nie uwzględnia w planach rozwoju swojej działalności.
Może zdawać się, że wystarczy napisać kilka zdań lub skopiować opis produktu z konkurencyjnej strony i “jakoś to będzie”.
Tak zapełniona strona nie będzie działała. Nie zadziała nawet bogata w treści strona, na której brakuje słów kluczowych, ponieważ nie sama długość treści nie jest czynnikiem rankingowym. Problemem może być zaniedbane linkowanie wewnętrzne lub zła struktura nagłówków.
Dużym ułatwieniem w przygotowaniu treści zawierających słowa kluczowe jest wykorzystanie specjalnych narzędzi, najczęściej płatnych. Z pomocą może przyjść Planer słów kluczowych Google, umożliwiający darmową analizę i oferujący narzędzia pomagające przygotować właściwą treść, bogatą w słowa kluczowe oraz oferującą czytelnikowi najważniejsze informacje.
Sprawdzonym sposobem jest też szukanie inspiracji na stronach, które wyświetlają się w TOPie. W podpatrywaniu działań nie ma nic złego, za to kopiowanie ich może jedynie zaszkodzić.
Indeksacja treści strony
Nie można pominąć indeksacji strony - to ogromny błąd. Weryfikowanie obecności publikowanych treści w indeksie Google jest istotnym tematem ożywionej dyskusji. Wiele firm pomija indeksowanie stron, co można szybko i łatwo sprawdzić. W tym celu można wykorzystać Google Search Console, jeśli chce się sprawdzić jedną witrynę, lub interfejs programowania aplikacji API (od ang.: application programming interface) gdy potrzeba sprawdzić wiele witryn jednocześnie. To pozwoli zorientować się czy strona lub strony zostały zeskanowane i zaindeksowane.
Potrzeba jeszcze ręcznie sprawdzić widoczność wszystkich elementów na stronie. Jest to istotne przy stronach wykorzystujących leniwe ładowanie, czyli popularny lazy loading oraz JavaScript chociażby do zawijania treści.
Szczególnie dokładnie należy sprawdzić obecność łańcucha przekierowań i adresów kanonicznych.
Chcesz zbudować widoczność w internecie?
Strona blogowa
Planując stronę blogową, niezależną lub taką, która będzie częścią większego serwisu, trzeba mieć pomysł i plan. Prowadzenie chaotycznego bloga jest jak stracona szansa. Identyfikując potrzeby potencjalnych klientów można lepiej do nich dotrzeć. Ważne jest by zastanowić się nad kilkoma kwestiami:
o co zapyta użytkownik Google?
czego oczekuje od odwiedzanej strony?
co unikatowego można mu zaproponować?
Można w ten sposób przygotować bloga tak, by z jego pomocą maksymalizować sprzedaż.
Trzeba zidentyfikować z pomocą jakich zapytań użytkownik trafi na budowaną stronę. Przygotowując artykuł tematyczny zawierający frazy, które pomogą odpowiedzieć na pytania użytkownika. Jeśli zagadnienie jest na tyle duże, że jego opisanie w jednym artykule będzie trudne, to stwórz więcej krótszych tekstów, które linkuj między sobą. Najwyższym poziomem tego rozwiązania jest skonstruowanie obszernego poradnika wyposażonego we własne menu odsyłające do poszczególnych artykułów.
Warto wykorzystać linkowanie wewnętrzne w różnych postaciach. Zamiast zwykłego anchor tekstu sprawdzą się także graficzne bannery lub kafelki produktowe umieszczone miedzy akapitami tekstu.
Umieszczając linki tekstowe, warto spojrzeć na nie dwa razy, by ocenić czy użytkownik jest w stanie szybko je rozpoznać. Jeśli są mało widoczne można je wyróźnić.
Dobrze poprowadzony blog, który będzie częścią strony firmowej ma także inne zalety. Przyczynia się do rozwoju strony, pomaga kreować wizerunek eksperta, a także skutkuje wzrostem ruchu na stronie. Te elementy pozwalają budować też topical authority - dostarczać najlepszej treści, po którą klienci chętniej wejdą na stronę.
Wprowadzanie zmian w stronie
Przy modyfikowaniu strony nigdy nie powinno się działać pod wpływem impulsu. Wielokrotnie spotykanym błędem jest na przykład zmiana silnika sklepu internetowego na nowszy, oferujący większe możliwości. Jeśli zostanie ona przeprowadzona bez wcześniejszego przygotowania, które musi objąć ekipę techniczną a także team SEO. Jeśli pozycjonowanie jest realizowane przez firmę zewnętrzną, to należy ją przygotować na migrację i ustalić jej szczegóły.
Struktura adresów URL
Gdy już nastąpi opisana powyżej zmiana systemu sklepu internetowego, to wraz z nim zmieni się cała struktura adresów URL. Jeśli na etapie przygotowań nie powstała mapa przekierowań, to czas i nakłady poświęcone na pozyskiwanie linków zewnętrznych zostaną bezpowrotnie stracone. Najbardziej ucierpi na tym uzyskana wcześniej widoczność.
Nie wiesz, jaką formę promocji w internecie wybrać?
Nie przeniesiona treść strony
Jeśli w toku migracji przygotowane wcześniej treści nie zostaną przeniesione, to efektem takiej sytuacji będą kolejne spadki widoczności.
Możliwe, że content będzie trzeba ponownie opublikować. Jednak najczęściej trzeba go stworzyć od podstaw, z uwzględnieniem zachowania znaczników obecnych w kodzie takich jak na przykład <title>, <meta name=”description”> i innych. Jeśli po przenosinach brakuje tych znaczników, to trzeba je szybko stworzyć.
Pominięcie ich wpływa negatywnie na pozycję fraz i współczynnik klikalności (CTR, od ang.: Click-through rate).
Podsumowanie
Jak widać z powyższych przykładów, na początku działań SEO powinno się przeprowadzić dokładną analizę i określić cel podejmowania takich działań. Pozwoli to zaplanować realizowane czynności i skupiać się na rozwoju, zamiast tracić czas na naprawianie błędów popełnionych wcześniej.