Podstawą dobrze wykonanego SEO jest umiejętność współpracy z algorytmami wyszukiwarki Google. Udostępniając robotom Google precyzyjne informacje o stronie, można poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwarki. Przedstawiamy 4 meta tagi, które mają największy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Co to są meta tagi?
To przeznaczone dla robotów Google i innych przeglądarek webowych znaczniki, ukryte w kodzie strony. Słowo “Meta” oznacza, że znaczniki dotyczą samego serwisu. Dzięki nim crawlery będę mogły sprawdzić:
- czego dotyczy podstrona,
- właściwy procedura jak ją czytać,
- informację kto powinien ją zobaczyć.
Jest wiele meta tagów i odpowiadających im wytycznych jest bogaty. W związku z tym istotne jest, żeby wiedzieć jak je przygotować, by wspierały indeksowanie strony w Google.
Warto mieć też świadomość, że znaczniki “meta” nie są tym samym co pozostałe tai HTML. Oznaczenia nagłówków, na przykład H1, H2, H3 i tak dalej oraz atrybuty “alt” dotyczące obrazów mają wpływ na indeksowanie strony i są istotne z punktu widzenia SEO, jednak nie są częściu nagłówka - “Head” - kody strony. W związku z tym nie powinny być określane jako “meta” i z takimi mylone.
Najważniejsze meta tagi dla SEO
Z pewnością wiele spośród osób rozpoczynających działania SEO zastanawiają się “Które meta tagi są najważniejsze z perspektywy SEO?”. Warto je poznać i zapamiętać. Poniżej lista strategicznych tagów.
1. Meta title / Title Tag
Terminy Meta Title i Title Tag odnoszą się do tego samego znacznika. Jest on ważny ponieważ pokazuje, że przeprowadzona została optymalizacja treści pod kątem SEO. Dodatkowo poprawia komunikację z użytkownikami wyszukiwarki. Jest to przeznaczona dla użytkownika, zwięzła informacja o czym jest strona, widoczna na stronie wyników wyszukiwania.
Meta Title powinien zawierać dobrze dobraną frazę kluczową, a jednocześnie być sformułowane w atrakcyjny dla użytkownika sposób. Wprowadzenie przez Google rozwiązania nazwanego E.A.T - czyli wytycznych jakościowy dla stron, umożliwioło stosowanie słów kluczowych, które nie muszą być tak zwanym “Exact Match”. Istotne jest, aby:
- nagłówek musi być unikalny, zwięzły i precyzyjnie opisujący zawartość zakładki,
- długość meta title powinna zawierać się w przedziale 50-60 znaków,
- dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie słowa kluczowego na początku tekstu, jednak w sposób naturalny i niewymuszony.
Z “punktu widzenia” robotów Google, istotne jest by nazwa marki została umieszczona na początku meta tagu.
Chcesz zbudować widoczność w internecie?
2. Meta description
Meta description to widoczny na stronie wyszukiwania opis podsumowujący zawartość strony. Wyświetla się pod tytułem strony. Najczęściej jest to fragment tekstu, który zawiera 1-2 zdania mające szybko przedstawić czytającemu stronę.
Ten tak widoczny jest na stronie SERP (z ang. Search Engine Results Page) i może pojawić się w mediach społecznościowych. Ma on mniejsze znaczenie dla SEO niż meta title, jednak dobrze sformułowany może wpłynąć na zwiększenie liczby kliknięć w link odnoszący się do pozycjonowanej strony. Może tak się stać gdy spełnione będą następujące warunki:
- będzie przyciągało uwagę użytkowników, czym zachęci go do kliknięcia w link. Pomóc może w tym chwytliwie, reklamowo, sformułowana treść. Ważne jest by zastosować technikę call-to-action - ułożyć chwytliwy tekst, zapraszający do przejścia na stronę.
- koniecznie musi zawierać słowa kluczowe, o ile to możliwe, takie same jak w title. Po pogrubieniu poprawi widoczność w serwisu.
Zalecana długość tekstu meta description zamyka się w przedziale 150-160 znaków ze spacjami.
Crawlerom może “podobać się” rozszerzenie opisu o wskazówki pomogające w indeksowaniu. Mogą to być na przykład zakładki produktowe sklepu internetowego rozszerzone o informacje mające związek z kategorią do której zaliczają się produkty.
3. Meta tag robots
- all - pozwala na pełne indeksowanie i wyświetlanie,
- noarchive - zabrania archiwizowania strony w pamięci podręcznej uniemożliwiając wyświetlanie kopii,
- nofollow - zakazuje botom korzystania z linków umieszczonych na stronie,
- noindex - zakazuje botm wyświetlanie strony w Search Engine Results Page, popularnie nazywanych SERP,
- none - działanie analogiczne do dwóch powyższych,
- unavailable after - zakazuje wyświetlania strony w wyszukiwarce po określonej dacie lub godzinie, sprawdza się gdy treść może ulec zdezaktualizowanej po jakimś wydarzeniu,
- nosnippet - zakazuje wyświetlania w SERPach fragmentu treści lub podglądu filmu, będącego odpowiedzią na zapytanie szukającego,
- indexifembedded - tag łączący się z noindex, czego efektem może być indeksowanie strony przez Google w sytuacji gdy jest ona osadzona w innej witrynie o ile wykorzystano do tego tag iframes.
- Dobrze jest pamiętać o tym, by wyłączyć z ideksacji podstrony niekompletne i pozbawione znaczenia w ujęciu marketingowym. Stosowanie meta tagów robots wymaga praktyki i pewnego wyczucia - zbyt dużo ograniczeń może spowodować problemy z prawidłowym indeksowanie strony, co zaszkodzi jej pozycji.
Nie wiesz, jaką formę promocji w internecie wybrać?